Infraestructures i serveis

Recreació en 3-D de l’afectació de la variant nord d’Olot

Salvem les Valls encarrega tres maquetes virtuals dels punts on, segons l’entitat, l’impacte és més important

Amb la difusió dels muntatges a les xarxes, pretén evidenciar que és una infraestructura sobredimensionada

La coordinadora Salvem les Valls ha publicat a les xarxes socials tres fotomuntatges en tres dimensions dels tres punts més fràgils del futur recorregut de la variant nord d’Olot. Vol conscienciar així l’opinió pública del sobredimensionament que, a criteri de l’entitat, tindrà la nova infraestructura, ara en fase de resolució d’al·legacions als estudis de traçat i ambiental, si s’acaba construint amb el disseny ara previst.

Els fotomuntatges encarregats per Salvem les Valls a una enginyeria de la qual no ha volgut fer públic el nom, són dels dos giratoris de grans dimensions i d’un tram en trinxera i vies laterals.

El primer dels giratoris (fotomuntatge i fotografia de l’esquerra) és el que es projecta al sector de la carretera de Riudaura, entre els pisos Garrotxa i el límit del terme municipal d’Olot. En aquest punt, es veu la via principal amb dos carrils per sentit de circulació des de la sortida del túnel de la Pinya i que passa elevada per superar l’actual carretera de Riudaura, que dona accés al poble, a la parcel·lària de la Vall d’en Bas i, en sentit oposat, cap al vial principal del Pla de Dalt.

El segon (a les imatges del centre) dels giratoris es preveu fer al pla de Sant Andreu, del qual Salvem les Valls remarca que és l’única gran plana agrícola que hi ha a Olot. Aquest giratori ha de distribuir el trànsit cap a l’hospital, als polígons del sector nord i al centre de la ciutat per l’avinguda de Sant Joan de les Abadesses, amb dos giratoris més secundaris prop del centre sanitari.

I, finalment, el tram en trinxera (a la dreta de la informació gràfica), l’estudi de traçat el preveu paral·lel al polígon del pla de Baix, on també hi ha un accés elevat en forma de rotonda, que a la imatge s’hi recrea molt parcialment. Al fotomuntatge hi ha representats també carrils a banda i banda de l’autovia, que és la subterrània. Segons el projecte de traçat, un dels vials de la dreta i un dels de l’esquerra han de servir per al trànsit intern en aquest sector; és a dir, perquè el trànsit intern no hagi d’accedir a l’autovia. A més, hi ha un carril més a banda i banda, que són per als vehicles que sí que necessiten aquest accés al tronc principal. La finalitat d’aquests fotomuntatges tridimensionals, elaborats per professionals a partir dels plànols de l’estudi de traçat oficial, queda molt clara en una de les piulades al Twitter amb què Salvem les Valls els ha difós: “De veritat no es poden trobar altres solucions?”, sentencia.

El traçat, a estudi
El tram ara en exposició publica és el tram est de la variant d’Olot. L’oest discorre entre abans del barri de l’hostal del Sol i el túnel de la Pinya, quasi tota en túnel. La variant fa 7,3 Km i té un cost de 270 milions. El tram est té 3,5 km de doble carril per banda i un cost de 74 milions. S’allunya de l’hostal del Sol, inclou els ecoductes de la torre d’en Llunes i de Coromines, túnels artificials al sector nord del pla de Sant Andreu i un viaducte sobre el Ridaura de calçades separades. La via va subterrània 100 metres a la carretera de Sant Joan, on un giratori té continuïtat a l’avinguda Macià, i accés a l’hospital. La via continua mig quilòmetre entre murs i trinxeres fins al carrer Sant Valentí, on hi ha el giratori que distribueix tots els moviments entre la variant i la xarxa urbana i també és el punt d’origen d’una ronda aprofitant l’avinguda Europa i l’actual N-260a fins a l’avinguda de les Feixes, on hi ha un altre giratori. Acaba a l’A-26.

“No som el No al Túnel de Bracons versió segle XXI”

J.C

“No som el No al Túnel de Bracons versió segle XXI”, sentencia el president de Salvem les Valls, Raül Valls. I hi afegeix: “No entrem en el sí o el no a la variant d’Olot, amb els fotomuntatges, només volem que la gent d’Olot i de la resta de la Garrotxa sàpiga quina variant es trobarà, una autovia, no una simple carretera”. Valls ha indicat que només han volgut demostrar gràficament quin tipus de variant s’ha projectat, perquè tothom pugui fer la reflexió que li sembli oportuna.

La coordinadora ha presentat una al·legació al traçat de la variant d’Olot, amb el suport de més de 100 al·legacions físiques i un miler de digitals. Hi remarca que la variant no respon a les necessitats de mobilitat de la Garrotxa, i alerta que serà una autovia de pas, que incrementarà la contaminació. A més, remarca que afectarà sòl agrícola de qualitat, espais protegits i paisatges emblemàtics i que el seu cost és desmesurat.

De fet, hi ha al·legacions de persones significatives que van en la mateixa línia de Salvem les Valls. El Consell de Protecció de la Natura, un òrgan del Departament de Territori, afirma que la variant està sobredimensionada i no s’adapta al territori.

Hi coincideixen el primer director del Parc Natural de la Garrotxa i doctor en biologia, Josep Maria Mallarach, que afirma al seu Twitter que l’informe d’impacte ambiental està fet a mida i ho justifica remarcant que qualifica d’impactes moderats l’acústic dels més de 10.000 vehicles diaris que hi passaran, l’afectació al sòl agrícola i volcànic, la indefinició d’on aniran els 472.000 metres cúbics de material extret del túnel de la Pinya i, entre moltes d’altres, l’afectació geològica al turó de Donies, a l’hostal del Sol i als cingles del Fluvià.

Per la seva banda, l’exregidor d’Urbanisme d’Olot, Joan Albesa, i el director de la revisió del POUM, Ramon Fortet, tots dos arquitectes, afirmen que la proposta de variant no és respectuosa amb l’entorn i té seccions sobredimensionades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Nou portal a Castelló per veure on van els impostos

Castelló d’empúries

Sortir al balcó ja no és un luxe

Olot

Els nous trens de l’L1 i l’L3 del metro seran més accessibles

barcelona

L’ACA farà sis depuradores més al Ripollès

Ripoll

Habitatges nous amb perspectiva de gènere

Olot

Teisa fa proves amb autobusos 100% elèctrics a Girona

girona
El Temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Núvols al nord

Barcelona

L’Ajuntament de Barcelona alerta el Port de l’impacte ambiental provocat per la importació de soia

barcelona

L’R-Aeroport preveu autofinançar-se i el bitllet tindrà el mateix cost que el metro per als usuaris ocasionals

barcelona